למה דווקא סוסים?

מזה זמן רב שהאדם חי לצד בעלי החיים. בהתחלה – כמקור למזון, ביגוד, והישרדות יומיומית. בשלב מאוחר יותר – בייתנו אותם והתחלנו להשתמש בהם לעבודה, כאמצעי תחבורה ומשא, ובהמשך גם לצרכי הנאה בשעות הפנאי.

לאורך השנים, בוצעו מחקרים שונים בתחומי הפסיכולוגיה והשיקום בנוגע לקשר שבין אנשים ובעלי חיים, השפעותיו, ויתרונותיו השונים.
המסקנה היא חד משמעית – משהו באינטראקציה הזו עובד. יתרה מכך, לא רק שהוא עובד בתהליכים ארוכי טווח (מפגשים טיפוליים באמצעות בע"ח/סוסים, או אפילו גידול חיית מחמד בבית), הוא עובד גם כשמדובר באינטראקציה בודדת.

היסטורית, נמצאו התייחסויות אל סוסים ככלי טיפולי עוד מתקופת יוון העתיקה.
התנועה של הסוס מדמה את תנועת ההליכה שלנו, והרכיבה עצמה מסייעת בחיזוק שרירי חגורת כתפיים, צוואר, שרירי היציבה ועוד, כמו גם בחיזוק קשב וריכוז, חמלה ואחריות, סבלנות, סיוע בהרפיית/חיזוק טונוס שריר למטופלים עם מוגבלויות ותסמונות שונות, וזה ממש רק על קצה המזלג.
השילוב המוכר ביותר של סוסים ככלי טיפולי הוא ברכיבה הטיפולית, אך לא בהכרח רק ברכיבה.

אז מה הקשר בין סוסים וקואוצ'ינג?

בתור התחלה, סוס הוא חיה גדולה (500-600 ק"ג בממוצע לסוסים שאני פוגשת ביומיום) ועם נוכחות מרשימה, מה שמעורר אצלנו מגוון רחב של רגשות, בין אם לכיוון תחושת העוצמה/שליטה שמגיעה מהמפגש עם חיה כזו מרשימה, או לכיוון החרדה והחשש ממנה, ושלל התחושות על הסקאלה ביניהן. 
ברמה היותר פסיכולוגית, כששאלתי אנשים מה עובר להם בראש (אסוציאטיבית) כשאני אומרת את המלה "סוס", התגובה הראשונה שקיבלתי הייתה חצי חיוך והתשובה בד"כ הייתה קשורה עוצמה, מהירות, אצילות, חופש, דהרה לכיוון השקיעה, גיבורים למיניהם, וכד'.

בנוסף, הסוס, מעבר להיותו חיה נטרפת שההשרדות שלה תלויה ברגישות קליטת הסביבה שלה, הוא גם חיה חברתית, בדיוק כמונו, כשלכל סוס יש אופי ייחודי, מצבי רוח, ותגובות המשתנות בהתאם לאדם שניצב מולם. השילוב הזה, מאפשר שיקוף מציאות מצוין ומסייע בתחומים רבים ומגוונים, כגון: שיפור מיומנויות תקשורת, יצירתיות / חשיבה "מחוץ לקופסא", העלאת הדימוי והביטחון העצמי, התמודדות עם חסמים אישיים וחרדות, הנעה והובלה, העצמה, מנהיגות ועוד.

השילוב של הנטיה הבלתי נמנעת שלנו להאנשת החיה המרהיבה הזאת, ביחד עם קיום אינטראקציה עם חיה מאד חברתית, רגישה ומגיבה – מייצרים עוצמה וכח טיפולי יוצאי דופן וייחודיים.


[לשמחתי, סוסים מהווים חלק משמעותי ובלתי נפרד מהחיים שלי עוד מהתקופה הסטודנטיאלית שלי אי אז בתחילת המילניום, ואני הראשונה שתעיד שאני עדיין לומדת מהם בכל אינטראקציה, גם כיום אחרי מעל 20 שנה, באהבה גדולה.]

לינקים למס' מאמרים בנוגע לקשר שבין אנשים ובעלי חיים, השפעותיו, ויתרונותיו השונים

נתפסה על חם בתמונה – יהל אפלבום – חברה טובה, מדריכה ומטפלת נהדרת, ומאמנת ואשת סוסים נפלאה.